Tuesday, October 4, 2011

Kerana Dunia.

Assalamualaikum!

Cerita harini berkisar "Kerana Dunia", baca dengan hati dan anda akan tahu perasaan itu.


Salam. Hai :D


Tajuk hari ini kerana dunia. Bukan ak nk berceramah utk tunjuk kata diri kecil ak nie layak masuk al-hijrah tv. hehehehhehe.Tapi ak nk bgtau sifat paling besar dalam dunia ini yg mampu membunuh apa2 hubungan pun sesama manusia. HASAD DENGKI. CEMBURU. Tahu x?



Ha ini yg kita nk bgtau ceritanya kalau nk tahu.


Biarlah kita ini lelaki mahupun perempuan. Lawa mahupun tidak. Banyak duit mahupun sengkek. Suka belanja mahupun saving. Keja mahupun belajar. Ada keta mahupun xada. Disponsor MARA mahupun tidak( Tq MARA :D ). Banyak handbag n kasut mahupun kurang. Apatah lagi kalau pandai mahupun bodoh. Orang sekeliling tetap pandang apa yg kita jadi dan apa yg kita ada. Nak2 orang yg paling rapat dengan kita. Dia akan lebih mudah utk mempertikaikan dan membandingkan dirinya dengan kita. xpercaya? p tanya sahabat anda "Nak ak blanja hang beli kasut?" dia akan jawab either "Hang ada duit ka(sebab dia tahu kita xada duit)" or "Hang ingat ak xdak duit ka awat hang nk tunjuk hg ada duit?(dia tahu kita ada banyak duit)".



Persoalan kat sini bukan apa dia kata pada kita tp apa pandangan dia pada kita. Kalau positive itu maknanya hubungan sesama kawan kita itu boleh bertolak ansur dan kurangnya pandangan negative pada kita. At least kita notice that ada jugak org nampak kebaikan kita kan? Tapi kalau yg negative itu anda perlu bersedia mental dan rohani utk menerima lagi banyak kutukan dari dia. Ini bukan pasal xboleh terima pandangan yg negative mengenai diri kita ataupun tidak. Ini pasal kejujuran dalam berkawan samaada kawan boleh terima kelebihan yg ada pada kita ataupun tidak? Manusia adalah sebaik-baik kejadian Allah. Kita ada 'sense' yang berupaya utk mentafsir apa yang orang katakan pada kita. Kalau baik, kita terima cara baik. Kalau tak baik, kita cari apa kelemahan kita.



Hakikatnya ak pernah dan sedang alami situasi ini. sebab itu aku boleh tulis panjang lebar macam nie :D . Dan sebab kawan aku mudah nampak yang negative dari aku. Sebab mcm ak cakap tadi. Ak dah terima banyak kutukan dan sindiran dari dia. And the purpose ak tulis ni sebab aku cuba nk elakkan dia dari mendesak aku utk bermasam muka dengan dia. Everyone has limits. Sekarang aku boleh bertolak ansur sebab aku membesar di tangan ibu bapa yang mengajar aku utk bangun berjalan waktu ak sedang merangkak dulu.



Nampak aku memang kasar, tapi aku ada hati juga sebab aku perempuan. Dan ada cerita mengenai aku pada surah ke-4 dan surah ke-65 di dalam Al-Quran Karim iaitu Surah An-Nisa' Al Kubra(An-Nisa) dan Surah An-Nisa As-Sughra(At-Talaq). Bacalah kalau nak faham apa itu perempuan; ibu, isteri, anak perempuan, kakak, adik perempuan, kawan perempuan.



" Everyone has limits. You just have to learn what your own limits are and deal with them accordingly. - by Ryan, Nolan."




p/s: ni cerita benar dari seorang rakan baik yang betul2 layak dipanggil sahabat ;) kredit tu you puan sry! xoxo

0 comments:

Post a Comment

Cakap memolek neh.. trime kasih ^_^