Sunday, April 22, 2012

Resepi : Nasi Goreng Daging Senang

Assalamualaikum!



Dinner setengah jam yang lepas nasi goreng daging senang. Sebenarnya saya tengah bizi buat report final projek tapi saya rasa macam tak sopan pulak kalau tak share resepi senang yang saya tahu ni jadi saya luangkan masa untuk taip jugak entri ni buat awak semua yang suka benda senang. Okay ayat disitu sangat ayu padahal realiti yang tulis tu rimau.


Kenapa ada nama senang sebab nak buat senang bahan pon senang makan pon senang kekekeke. Dasar malas semua nak senang blake hahaha. Kalo korang pon malas yang hamat macam saya tetapi lapar boleh lah try resepi ni konfem lepastu perut kenyang tapi malas tetap jugak sama. Yang penting perut kena kasi kenyang dulu :p


Resepinya senang sesangat. Bahan yang korang perlu cuma:

nasi putih untuk 2 orang makan
perencah seri aji nasi goreng cina
daging kisar
bawang besar
minyak masak
perasa


Cara-caranya:

Tumis bawang besar cincang dengan minya masak, bila nampak bawang tu agak kuning masukkan daging kisar. Goreng daging tu sampai nampak macam half cook then letak lah perasa segala mak nenek garam gula sikit. Lepastu gaul kasi perasa tu sebati. Bila dah sebati masukkan nasi putih gaul lagi sampai nampak daging dengan nasi bersatu last sekali tabur perencah seri aji nasi goreng cina tu dan gaul lagi sampai lah semua bahan sebati. Siap boleh makan.


Saya makan dengan keropok dan sos cili sebab dari kecik kalo makan nasi goreng mesti nak sos cili. Keropok tu extra mark kalo ada tapi kalo kat trengganu keropok tu makanan wajib. Sekarang saya jadi master chef, dinner tadi co-chef saya yang masak sedap sangat nampak tak saya pandai ajar orang memasak. Eh *perasaaaaaan* hahahaha. 


1 comment:

Cakap memolek neh.. trime kasih ^_^