Monday, April 16, 2012

Makanan : Kerabu Su'un Siam

Assalamualaikum!



1. warna warni rencah dia


Ingat lagi entry mula mula saya pasal Kerabu Su'un? Tak ingat boleh tengok kat SINI. Haritu kan cuti jadi saya balik lah rumah ku tempat lepak ku di Rantau Panjang Kelantan sana. Bila balik sana ada je lah makanan yang emak akan beli dan masak untuk si anak yang balik bercuti.


Menu yang tak pernah tertinggal tiap kali saya balik cuti adalah Kerabu Su'un. Kalau dekat entri NI macam simple tak ada rencah isi pun dalam kerabu tu kan tapi balik kali ni penuh rencah isi. Baru tengok pun dah terliur nak makan. Yang bestnya walaupun dah tambah banyak rencah dalam Kerabu Su'un ni harganya tetap jugak sama Rm 2 je mangkuk. Semangkuk tu boleh makan dalam 2 orang gitu tapi saya makan semangkuk tu sorang je hehehehe 


2. tonggengkan dalam mangkuk besar


Rasa kerabu su'un ni masam pedas. Kalau nak makan dengan nasi pun boleh nak makan saje pon boleh sukatik. Korang boleh rikues jugak nak pedas banyak ke masam lebih ke taknak cendawan ke hape semua boleh. Cuma satu lah kerabu the best ni bukannya jual kat restoran. Yang saya suka makan ni jual kat kedai biasa tepi jalan je. Kat restoran pun ada jual tapi tak lah dapat harga dua hengget rasa pun tak sedap jadi tak payah lah try, sudah lah siket mahal tak sedap pulak huhuhu.


3. gaulkan semuanya. Terliur tak? saya telan air liur dah ni


Kalau korang pergi Rantau Panjang Kelantan boleh lah try beli Kerabu Su'un ni. Kedai dia betul betul depan pagar sekolah menengah rantau panjang. Kedai kecik seberang jalan pagar sekolah. Kalau tak jumpa boleh tanya pak guard sekolah tu yer. 


ni resepi baru kerabu ayam pun sedap


p/s: saya sebut Rantau Panjang Kelantan tu bukan ape takut ada yang pergi Rantau Panjang Selangor naya je hehehe.

1 comment:

  1. sedapnyerrr..teringin..saya x pernah makan lagik..nk cuba buat lerr

    ReplyDelete

Cakap memolek neh.. trime kasih ^_^