Saturday, January 7, 2012

Kenapa Bila Orang Dapat Duit Kita Asyik Minta Belanja?

Assalamualaikum korang! *tetibe*




Tadi terbaca status seorang kawan Alhamdulillah dia dapat interview kerja. Syukur akhirnya ada peluang untuk menjenguk pekerjaan walaupun baru interview tapi mana tahu rezeki dia dapat kerja tu kita tumbang gembira. Ramai yang komen tapi dalam ramai yang doakan kejayaan interview tu terselit beberapa komen berbunyi "nanti dapat gaji belanja lah weh" ada juga yang komen "nanti dah kerja jangan lupe belanja aku". Si penulis menjawab InsyaAllah ada rezeki lebih aku belanja.




Kadang kala ella mari terfikir sebab apa tiap kali kita dapat duit mesti orang minta belanja. Siap sampai mengungkit kalau kita tak belanja main perli perli bagai duit dah banyak tapi minta belanja pun kedekut. Memang betul kalau ada rezeki lebih tak baik nak kedekut tapi kadang orang tak tahu yang duit kita dapat tu bukan kita simpan semua dalam bank buat pekasam. Banyak benda yang nak kena bayar bil, kasi mak, bayar rumah kereta yang orang tak tahu. Yang orang tahu cuma minta belanja je.




Amboiiii ingat kita kerja dapat duit untuk belanja dia gamaknya. Ella pun pernah merasai dapat duit banyak seketul 5k dapat kat tangan tapi ella ikhlas nak belanja member. Bukan nak berlagak tapi niat ikhlas nak share tapi ada yang merasa tu siap janji takpe nanti giliran dia pula nak belanja. Kita pun iakan aja. Kalau ada rezeki dia belanja merasalah kita tapi kalau tak ada jangan lah meminta. Nampak sangat nak mentekedarah duit orang tapi duit sendiri kedekut.



Kesiankan lah kat kawan tu, gaji pertama dia bukan untuk belanja korang, mungkin dia ada niat nak belanja family ke bayar hutang ke yang kita tak tahu. InsyaAllah kalau ada rezeki korang dia nak belanja kita terima seadaanya dan bersyukur bukannya sesi perli dan bergosip cop kata dia kedekut huhuhu.



Bukan senang nak senang dan bukan senang nak susah, semua atas usaha kita sendiri. Cuma fahamkan lah posisi masing masing, kita tak tahu kesusahan orang dan orang tak tahu kesusahan kita jadi jangan cepat nak assume orang tu camgini orang ni camgitu boleh dosa free sejaje. adios!

1 comment:

  1. salam..kadang2 bila dapat duit OT masing2 minta belanja..padahal duit tu nak guna untuk something yang dah dirancang.nak tak nak terpaksalah belanja..kalau tak org kata kita kedekut..

    ReplyDelete

Cakap memolek neh.. trime kasih ^_^